COPD klachten

COPD is een langdurige ontsteking van het slijmvlies van de luchtwegen, vaak met extra slijmvorming. Verkoudheid, luchtweginfecties of prikkelende lucht, zoals rook, verergeren de ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen.

Klachten

Typerend zijn veel en moeilijk hoesten en slijm opgeven. Ook een piepende ademhaling en snel benauwd worden bij inspanning behoren tot de symptomen. Patiënten met COPD hebben vaak luchtweginfecties, die bovendien relatief lang duren.

Problemen met ademhaling

Uitademen levert het grootste probleem op. Door verhoogde borstkasdruk en verminderde rekbaarheid van de luchtwegen kunnen de luchtwegen dichtklappen met als gevolg een korte en oppervlakkige ademhaling. Ademen kost veel energie en er treedt gauw benauwdheid op, zeker bij een flinke inspanning.

Wat is de oorzaak van COPD?

Verreweg de belangrijkste oorzaak van COPD is (mee)roken. Langdurig werken in een omgeving met bijvoorbeeld veel steen- en metaalstofdeeltjes in de lucht kan eveneens tot een ontsteking leiden. Verder kunnen factoren zoals luchtverontreiniging en erfelijkheid een rol spelen.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

Fysiotherapie kan helpen bij het aanleren van een effectievere manier om slijm op te hoesten en het aanleren van een betere ademhaling. Daarnaast kunnen onze fysiotherapeuten helpen om de conditie op peil te houden. Daarvoor maken zij voor u een trainingsprogramma op maat. Door goed te oefenen, groeit het zelfvertrouwen en daarmee ook de mogelijkheid om ook zelf meer te gaan bewegen.

Luchtwegproblemen beperken door bewegen

Een inspanning leidt bij COPD al gauw tot benauwdheid en hoesten. Als u minder beweegt, zullen klachten juist eerder optreden. Onze fysiotherapeuten leren u hoe u juist door beweging de klachten zoveel mogelijk beperkt.

Wilt u een afspraak maken met één van onze collega's,
klik dan hieronder voor het afspraakformulier.